Monday 9 May 2016

Hari Ibu

Assalamualaikum

Bulan Mei sinonim dengan sambutan hari ibu dan hari guru. For the first time in my life. Jadi ibu tahun nie.

"Camat hari dibu, dibu. Tisya love dibu." - tisya

Kira macam itu kut ucapan tisya nanti bila dia dh boleh cakap pelat2. Hihi.. Banyak berangan betul ibu tisya nie.

Satu hari semalam scroll facebook ramai orang wish selamat hari ibu buat ibu masing2. Jgn ucap dlm facebook jer taw. Call or ucap face to face dengan ibu terus. Baru lah sweet.

Setiap tahun setiap munculnya hari ibu nie. Ada saja percanggahan pendapat antara orang ramai. Ada yang cakap hari ibu nie HARAM. Ada yang cakap tak salah sambut hari ibu. Jadi aku saja nak share dua pendapat antara orang bijak pandai nie. Tujuan aku bukan untuk melaga lagakan pendapat masing-masing. Cuma aku nak suruh korang fikir sendiri mana yang baik mana yang buruk. Korang dah besar kan dah boleh fikir sendiri. Kalau tak setuju pendapat diaorang just senyap jangan nak kecam pulak. 

Pendapat petama dari pages Himpunan Kata-kata Ustaz Azhar Idrus. Aku rasa pages nie dari peminat-peminat ustaz bukan ustaz sendiri yang buat. Jadi bukti kesahihan yang tertulis kat situ aku rasa bukan betul2 dari kata kata ustaz. Mungkin ada yang dah di tokok tambah.


*credit to pages Himpunan Kata-kata Ustaz Azhar Idrus.

Dah habis baca penerangan pages ustaz. Korang baca penerangan Saiful Nang nie pulak. Saiful Nang sorang photographer dan penulis kalau tak silap aku. Agak femes jugak dengan perkataan pedas nya dekat laman sosial.







*credit to facebook Saiful Nang.

Korang dah baca kedua dua nya dan korang boleh nilai sendiri nak sambut ke tak. Haram ke Halal hari ibu nie.

Aku pulak tak kisah la korang nak cakap apa aku tetap nak wish SELAMAT HARI IBU buat seluruh ibu di dunia dan ibu-ibu yang berada di sekelilingku.

  1.  Arwah mak - Fatimah Tambi (al-fatihah)
  2. Mak mertuaku - Muslinah Sapuan
  3. Nenek - Limah Ayub
  4. Kakak iparku - Raihana Abu Bakar (yang baru jadi ibu pada hari ibu..bestnyer..)
  5. Adik iparku - Meria Kabel
  6. Anjang - Bina Tambi
  7. Ibuk - Zurina Tambi
  8. Mok - Siti Tambi
  9. Mak cik sekepalaku 1 - Hassuziah Suhaimi
  10. Mak cik sekepalaku 2 - Norlila Ahmad
  11. Rumet - Azatul Samsida Sulaiman


Nak sandang jawatan sebagai ibu, mak, ummi, bonda, mama bukan mudah sebab perlukan pengorbanan. Nyawa sebagai galang gantinya. Dan ingat buat anak. Tanpa ibu siapa la kita di dunia ini. Jangan nak mendabik dada nak menjulang langit dengan kejayaan dan kekayaan kita di dunia jika harta akhirat kita seorang ibu tidak di jaga dengan sempurna. Semua kekayaan dan kejayaan itu tiada ertinya tanpa ibu anda untuk menyokong anda.

Jika kita kehilangan mereka baru kita merasa betapa peritnya ketiadaan ibu. Dan aku mengalaminya. Walaupun sudah hampir 7 tahun mak pergi menghadap ilahi tetapi setiap kenangan bersamanya memang susah aku nak lupa. Sentiasa berada dalam ingatan dan kadang kadang termimpi mimpi dan kadang kadang tercari cari kasihnya ibu. 

Hargailah mereka selagi mereka bernyawa
Hargailah mereka selagi mereka ada
Hargailah mereka selagi ada kudratnya kita.

sebab

Jika mereka sudah tiada, hidup kita tiada ertinya
Jika mereka sudah tiada, rumah sudah tiada serinya
Jika mereka sudah tiada, kita tercari cari kasih sayangnya
Jika mereka sudah tiada, terasa rindu mencengkam jiwa.


Arwah Mak

Mak Mertuaku

Aku.. eh...hihi

 Sekian


Happy reading :)







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...