Tuesday 23 February 2016

Pengalaman Melahirkan - Part 3

Assalamualaikum

Sambungan dari cerita semalam. Wah2.. bersenang lenang ye ko nor. Boleh update blog hari2.

Ini proses nak meneran pulak. Aku tengok jam dalam pukul 10.15am macam tu.Sakit dah kian memuncak, suami pun dah masuk. Masuk terus pegang tangan dan kepala aku. Nurse dah suruh teran tapi aku blur. Teran nak berak ke? Ah.. sudah...

"Puan, teran puan..."

Ok.. aku teran nak berak... Setiap kali sakit aku teran. Sakit.. teran.. sakit.. teran.. Tapi ada time tak sakit aku tarik nafas. Tapi nurse terus cakap jangan berhenti puan terus teran. ARGGGHHHH.. tenaga totally lost. 

Dan yang paling best. Proses meneran seperti orang tengok bola. Doktor pelatih bukan main ramai. Ada dalam 3 4 orang kalau tak silap aku. Dan semuanya perempuan. Aku sempat dengar ada doktor pelatih lelaki nak masuk. Tapi nurse bagitau kena mintak kebenaran suami aku dulu baru boleh masuk dan aku tak pasti doktor pelatih tu ada ke tak. 

Aku rasa memang agak lama proses meneran tersebut. Sampai orang yang bagi semangat iaitu doktor2 pelatih itu pun dan penat. 

"Puan!! PUSH!! PUSH! 

"Dah nampak kepala baby puan, Push!!

"Puan! Jangan berhenti.. Push puan!!


Yes. Aku rasa macam tengok bola Selangor lawan kedah. Nasib baik selangor menang. Nurse yang sambut tu pun dah macam letih nak suruh aku meneran. Last sekali dia capai tangan aku suruh pegang kepala baby yang memang dah separuh dah keluar. 

Aku jadi semangat semula. Kumpul tenaga sepenuhnya, pegang tangan suami kuat dan suruh dia angkat kepala aku supaya aku tak angkat punggung dan sambil melafazkan La illaha illa anta subhanaka inni kuntu minazzalimin dan PUSHHHHHHHHHHH!!!!!!

Dan baby pun keluar dengan lajunya bak kata suami aku sampai hujung katil baby meluncur keluar nasib baik sempat nurse sambut. Kedengaran suaranya yang sayup kedengaran menangis. Allahuakhbar.. 

Keluar ajer baby suami aku di suruh keluar sebab proses menjahit pulak. Baby di letak atas dada aku untuk proses perkenalan antara ibu dan anak. Dan aku nampak matanya.. Dia memandang terus ke arah mataku dan kami terus jatuh cinta. Ya Allah, sungguh besar kurniaan Mu. Comel sungguh anak ini dan dia adalah anakku. Sambil itu, nurse pulak tengah menjahit kat bawah. Sakit jahitan tak terasa sangat mungkin sebab aku tengah leka dengan baby. Pandai nurse nie buat trick..

Dan yang paling menakjubkan baby dah pandai mencari cari untuk menghisap. Aku suakan n**** kepadanya dan dia pandai menghisap. SubhanaAllah... besar sungguh keajaiban yang Kau tunjukkan. Menitis air mata kesyukuran.

Nurse bagitau yang jahitan memang agak panjang jugak sebab mungkin aku anak first dan baby keluar agak besar.

Selesai semuanya, aku di beri milo panas untuk tenaga. Sebab nurse tahu aku lapar dan hilang banyak tenaga. Tak tahu la, mungkin memang prosedur hospital itu macam tu atau special untuk aku sebab nurse tahu aku lapar. Baby di ambil untuk di bersihkan dan aku perasan memang takda darah yang ada dekat badan baby. Itu mungkin sebab air ketumban aku banyak. 

Nurse sempat main teka teki dengan aku. Dia tanya tentang berat badan baby. Aku cakap 3kg mungkin nurse sebab aku tengok memang bambam.. Lepas tu nurse jawab.. bukan puan 3.63kg. Baby sihat sangat patut susah ibunya nak meneran. Jumpa pulak ibu yang kecil molek nie ar... 

Dah siap semuanya aku dan baby pun keluar dari labour room. Sebelum keluar nurse pastikan kat aku tag tangan aku dengan baby sama. Takut tertukar baby. 

Dan ini la hasilnya.

Nur Raihanis Batrisya binti Raihezam


Lahir pada : 13.12.2015 (bersamaan 1 Rabiuawal 1437H)
Hari : Ahad
Pukul : 11.15am
Berat : 3.63kg

Campuran : Selangor (Jawa+Melayu) dan Sarawak (Melayu+Iban)
Lahir di : Hospital Banting, Selangor

Boleh panggil Tisya.

~ nak jugak campuran tu.. haha.. Ingat anak Che Ta.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...