Thursday 12 December 2013

Di hari konvokesyenku

Assalamualaikum

Pertama sekali maafkan saya jika berbuat kesalahan yang amat besar kerana sudah lama tidak mengupdatekan blog. Bersawang dah blogku ini.

Ok. teruskan kepada tajuk. Di hari persandinganku.. eh silap.. di hari konvokesyenku.

Hari yang menyeronokkan dan memenatkan. Sangat memenatkan. Dua hari untuk ke kedah bersama yang tersayang memang tidak cukup. Ada sedikit terkilan di situ kerana tidak dapat bersama-sama dengan kawan-kawan kerana terlalu mengejar waktu. Bilakah masanya lagi untuk aku berjumpa kalian semua? Alangkah rindunya..

officially graduated
alhamdulillah..



Bertolak dari shah alam dan sampai ke kedah dan lebih spesifik lagi changlun kira-kira dalam pukul 7 pagi. Kepenatan masih terasa kerana tidur yang tidak nyenyak di dalam bas. Terpaksa menunggu abang kereta sewa yang hanya janji manis di bibir saja. Janji pukul 7 pukul 8 lebih baru sampai. Selepas mendapat kereta sewa, terus bergegas ke UUM untuk menumpang mandi dan bersiap untuk majlis konvo pada petangnya.

Majlis konvokesyen yang bermula pada pukul 2 petang tapi sebelum itu kami sudah di beri taklimat terlebih dahulu. Biasalah majlis formal yang banyak protokol dan adat resamnya kena ada sesi rehearsal.

Majlis bermula dan ucapan aluan di mulakan dan kesempatan itu aku melelapkan mata sekejap. sempat ok.. Apabila sudah mula hampir nama hendak di panggil hati mula berasa cuak. Tangan seperti berada di dalam peti sejuk. Malu dan takut bersatu menjadi satu. Saat melihat pelbagai gaya daripada penerima sebelumnya. Ada yang terjatuh topi segiempatnya. Ada yang tunduk dua tiga kali. Bagaimanakah aku nanti.?

Apabila nama di panggil aku berjalan dengan seyakin yang boleh. Ala.. takkan dah nak ambil ijazah baru rasa takut sedangkan selama empat tahun untuk mendapatkan ijazah tersebut tidak pulak berasa dan gentar. Segala rintangan dan dugaan di tempuh dengan penuh keyakinan. Dan sekarang masanya engkau berasa bangga dengan diri sendiri. Itu perkara yang aku terapkan di dalam hati untuk membuang perasaan takut dan gementar semasa di atas pentas.

Selepas duduk di kerusi semula. Aku berasa lega dan bersyukur. Akhirnya, aku berjaya mengenggam segulung ijazah. Akhir sekali, sebelum menamatkan majlis konvokesyen pada hari tersebut. Kami sebagai penerima ijazah di minta untuk tunduk hormat kepada tenaga pengajar yang berada di hadapan dan ibu bapa yang berada di belakang sebagai tanda jutaan terima kasih di atas sokongan yang tidak terhingga untuk mendapatkan segulung ijazah tersebut.

Semasa tunduk hormat itu, akhirnya setitis air mata mengalir. Teringat arwah ayah yang beria untuk aku melanjutkan pelajaran sedangkan masa itu hati aku berat untuk meneruskan. Dan teringat impian arwah untuk hadir di majlis konvokesyenku. Teringat juga dengan arwah ngah yang ingin aku meneruskan pengajian selapas ayah meninggal dunia semasa aku di semester dua. Pesan arwah ngah. Jangan cepat mengalah.. adik-adik masih ada untuk melihat kejayaanku. Dengan kekuatan itu, aku teruskan juga pengajian.

Walaupun mereka tiada di belakang semasa tunduk hormat itu, aku pejamkan mata dan bayangkan yang mereka ada di belakangku. Sentiasa dekat denganku. Dan aku hapuskan sisa air mata itu dan aku kuatkan semangat dan aku mula tersenyum mula.

Apabila keluar dari dewan dalam kepayahan dengan kesesakan orang dapat suprise dari abang besar dan my cousin. Teddy bear besar yang telah di beri nama Gary oppa. hihi.. I love u abang besar. Dan buat my cousin terima kasih banyak sebab datang konvo. I love u.. Ya, aku percaya. Masih ramai yang sayang aku.

Sempat jugak berjumpa dengan geng 6+1 Forever young tapi tidak semua yang ada. Akan merindui kalian nanti. Maafkan aku kerana tidak berkesempatan dengan kalian semua.

Keesokan harinya, aku, abang besar dan my cousin terus lari ke padang besaq. Dah macam lari ke thailand pulak. Tapi tidak lama. Kesuntukkan masa sebab nak kena pulangkan jubah konvo dan nak kena balik kl semula. Memang terbaik dari ladang. Terasa running man pula sebab terkejar sana sini.

Ok. kita layan gambar sekitar konvokesyen aku ye. Malas nak taip panjang dah nie. i love u all..




 
dua orang kuat masa majlis konvokesyen ku.
:)
kawan-kawan yang kite sayang


sebenarnya banyak lagi gambar. disebabkan line macam vanggang the boom. aku stop sini saja..

ta ta ti ti tutu..

salam.






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...