Sunday 2 December 2012

Kerana mulut mu.

Assalamualaikum.

Situasi bermula beberapa minit yang lalu. Selepas aku dan my lovely roomate balik dari kafe. Maksudnye lepas melantak makanan lah. Aku makan chicken chop manakala my lovely roomate makan burger yang set punye siap kentang segala.

Selepas makan singgah kejap dekat kedai runcit kita orang panggil Eon mart. Aku tunggu my lovely roomate kat luar kedai. yelah, aku takde nak beli apa pun. Jadi tunggu kat luar je lah.

Tiba-tiba datang seorang hamba Allah.. dari jauh.. dah cakap macam nie...

orang itu: Ya Allah, kurusnye ko, nor!!

aku ini: (tersenyum..)

orang itu : makin kurus aku tengok ko nie nor.. kesian nye ko!!

aku ini: (tersenyum lagi..) .. sebenarnya lebih kepada sengih busuk...

orang itu: tak makan ke? nah.. ko ambik isi aku nie sikit.

aku ini: (tersenyum lagi dan lagi...)

dan.. orang itu pun berlalu..

Dalam hati aku hanya Allah sahaja yang tahu. Korang ingat orang kurus tak stress ke dengan berat badan diaorang dan tak kecik hati ke bila orang tegur macam tu depan public. Malu kot... macam orang badan bersaiz besar jugak lah.. Aku selalu di tanya oleh kawan-kawan aku yang bersaiz besar. 

kawan aku: aku gemuk kan?

aku ini: eh.. tak lah.. ok je lah badan ko... (sedangkan memang betul die gemuk, tak nak malukan die punye pasal terpaksa menipu)

Takkan orang kurus dan bersaiz kecil je yang nak kena jaga hati orang yang bersaiz besar. Kesian die.. badan die gemuk. Jangan lah pandang die sangat nanti die kecik hati. Macam itu lah aku selalu kalau tengok orang bersaiz besar. Tak nak memalukan diaorang. Tapi kami yang berbadan kecil dan kurus keding nie. Ada ke orang nak jaga hati. Nampak sangat lah kami nie tak cukup makan, itu sebab lah kami nie kurus melidi.. 

Fikir lah beb... dah tuhan bagi saiz badan kami macam nie. Nak buat macam mana lagi. Aku makan dah lebih makan daripada orang badan besar makan kot tapi dah badan tak nak gemuk nak buat macam mana.
Itulah manusia...... Sebenarnya tadi.. nak je aku cakap macam nie... 

aku ini: wa!... gemuk nya ko..dulu kurus je aku tengok. sekarang dah gemuk. banyak makan ke?

ape perasaan ko.. mesti sakit hati kan.

Jadi kesimpulan di sini. Tak kira lah orang itu berbadan besar ke atau berbadan kurus ke. Jangan lah sampai memalukan orang tersebut di depan orang ramai.. Jaga sikit maruah orang tu.  

Sekian.

Luahan rasa di petang hari bersama cik nor.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...