Thursday 20 February 2014

Ujian Saringan HIV

Assalamualaikum.

Semalam aku pergi ujian HIV. Pergi dengan abang besar sekali. Aku buat dekat klinik kerajaan jer. Klinik kesihatan Tanjong Sepat. Bayar RM 1.

Sehari sebelum pergi aku apply cuti siap dan call klinik untuk confirmkan diaorang buat ujian saringan HIV untuk orang kawen bila. Nasib baik call dulu kalau tak lama nak tunggu sebab hari yang nak pergi tu hari rabu. Rabu untuk orang mengandung. Jadi nurse tu suruh pergi petang dalam pukul 2 mcm tu.

Esoknya,balik kampung dulu. Kampung Abang besar la takkan kampung aku pulak. Jauh lah pulak kan.
Mula-mula aku dan abang besar pergi dekat kaunter, nurse minta Ic untuk isi borang-borang yang berkenaan. Lepas tu bayar seringgit sorang kat kaunter tu.

Then, pergi ke kaunter seterusnya untuk check tekanan darah dan nurse suruh isi satu borang. Borang untuk lelaki lain,borang untuk perempuan lain. Soalan berkenaan diri kita dan tentang rekod kesihatan kita dalam borang tu.

Lepas dah siap isi borang tu bagi dekat nurse tu balik. Nurse tu ambik berat,tinggi dan ukuran pinggang kite. Apa yang aku ingat,aku punya berat 46kg,tinggi 155cm dan ukuran pinggang 68. Jadi BMI aku 19.0 dan sudah pastinya underweight. Tapi yang peliknya tinggi aku tak sama pulak dengan yang aku selalu ambik guna mesin dekat Tesco or Giant. Selalunya tinggi aku 153 jer. Bila kat klinik boleh pulak jadi tinggi. Itu yang underweight jadinya. Tak suka underweight. huhuhu...

Lepas tu,nurse suruh pi makmal untuk ambik darah. Aku yang masuk dulu baru abang besar. Lagi satu cerita kat sini. Masa ambik darah tu,boleh pulak darah segan nak keluar. Mula-mula doktor cucuk guna jarum besar darah tak keluar. Rupanya aku punya salur darah kecik jadi kena guna jarum kecik. Oleh sebab jarum kecik, jadi darah tu pun keluar lambat. Siksa jugak lah masa tu. Dahlah kena cucuk dua kali,sakit pulak tu. Sabar jer la. Nak kawen kan kena sabar. Bila turn abang besar pulak tak sampai 10 minit pun dah keluar. huhu..

Lepas ambik darah tu korang kena tunggu dalam setengah jam macam tu la,ada dah resultnya. Bagi kita yang perempuan pulak. Doktor akan suruh kita masuk bilik jumpa nurse untuk check breast. Ini part yang paling penting bagi wanita.
Masa aku dalam bilik tu. Nurse tu bagi tunjuk ajar macam mana nak check breast  untuk kesan kanser payudara dan kena di lakukan setiap bulan. Kiranya kita sendiri yang check dengan ikut cara yang nurse tu ajar. Setiap bulan tu maknanya, selepas 12 hari period day kite. Itu masa yang baik untuk kesan kanser kalau adalah. Kita kena peka dengan perubahan bahagian badan kita. Ingat ye, wanita.

Kalau korang nak tahu macam mana cara urutan untuk kesan kanser payudara tu, korang google ye. Aku nak explain kat sini rasa segan pulak.

Last sekali, aku dan abang besar pergi jumpa doktor. Jumpa doktor tu sebenarnya nak dapatkan pengesahan jer yang kite dah jalankan ujian HIV tu. Alhamdulillah. Aku dan abang besar negatif HIV. Maksudnya takde HIV la. hehehehe..

Kira settle dah part untuk ujian HIV. Lepas nie, nak daftar nikah pulak. Ujian HIV nie tak semua negeri wajib ambik. Macam kat sarawak masa adik aku kawen hari tu. Diaorang takyah buat pun. Ikut negeri masing-masing la. Tapi bagi aku ujian HIV nie penting.

Sebab apa penting? Kira untuk memastikan kita bebas dari HIV. HIV nie kan bahaya. Tapi korang mesti fikir kan kalau orang dapat HIV nie mesti orang jahat, mesti kehidupan die sosial dan suka tukar-tukar pasangan. Tak semestinya taw. HIV nie boleh jugak dapat melalui penerimaan darah.

Dulu pernah member aku citer. Satu pasangan nie. Memang dah buat persiapan nak kawen. Kira memang dah tetap dah tarikh kawen. Kalau orang dah tetap tarikh kawen nie kena buat ujian HIV kan. Lepas tu, diaorang buatlah ujian tu. Bila dapat result, lelaki tu positif HIV. Rupanya, sebelum nie lelaki tu pernah terima darah orang yang ada HIV. Sebelum nie lelaki tu ada kemalangan kat luar negara dan banyak kehilangan darah. Jadi, gunalah tabung darah yang ada dalam hospital tu. Dan yang pasti hospital tu hospital luar negara. Dan melalui darah tu menyebabkan lelaki tu ada HIV. Kesian kan. Last sekali diaorang tak jadi kawen. Sampai sekarang diaorang tak kawen-kawen lagi. Yela, kalau kawen pun susah jugak kan. Tak dapat nak jalani kehidupan normal. Macam novel pulak. Ya Allah, jauhkanlah daripada aku dan kaum keluargaku perkara sebegini. Amin..

Sekian.

Tinggal 72 hari lagi nak kawen. hahhahaha.. excited lebih aku nie.

Wassalam.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...