Wednesday 10 October 2012

budak kacamata

Assalamualaikum.


Siapa rabun angkat kening?
ko rasa ko ziana zain nak angkat kening segala..hehe
Anda tahu rabun itu ape? Rabun adalah sejenis makanan yang hanya orang berkacamata sahaja yang dapat memakannya.. hehehe.. auta segala.

Rabun sebenarnya adalah masalah penglihatan yang dialami oleh manusia semenjak berabad tahun dahulu. Rabun yang aku tahu ada 2 jenis iaitu rabun jauh dan rabun dekat. Ada juga orang kata ada rabun malam. Yang tu aku tak berapa pasti lah kewujudannya. Nanti korang search sendiri yer.. Rabun jauh ini apabila korang tak nampak benda atau objek yang berkududukan agak jauh dari korang. Bukan tak nampak langsung tetapi kabur di penglihatan mata korang. Bila dekat dengan benda tersebut baru korang nampak dengan jelas.  Manakala, rabun dekat apabila korang tak nampak benda yang agak dekat dengan korang. Contohnya, korang baca buku tetapi korang tak nampak tulisan di buku tersebut, kita selalu baca buku dalam kedudukan dekat kan? Jadi itu maksudnya korang rabun dekat. Rabun dekat ini selalunya dihidapi oleh orang yang agak berumur. Maksudnya, orang tua lah..  Faham kan?

Aku rabun masa aku tingkatan 5, bukan baru nak mula rabun tetapi diketahui rabun pada masa tersebut. Aku mula perasan aku tahu diri aku ada masalah penglihatan ni masa aku dalam makmal biologi. Bajet aku nie budak pandai lah, ambik meja belakang sekali bersama dengan kawan-kawan yang sehati dan sejiwa dengan aku. Al maklum lah, cikgu biologi itu suaranya lantang lagi berfrekuensi tinggi jadi tidak menjadi kerisauan bagi kami walaupun duduk di belakang tapi suara masih kedengaran dengan jelas. Ingat lagi masa tu, cikgu itu suruh aku baca gambarajah dekat skrin putih depan kelas. Aku langsung tak nampak gambarajah tu, dan aku terus cakap ,

"madam , saya tak boleh nampak."
madam jawab, why? rabun ke?
" entah, ye kot."
"saya rasa awak ada masalah mata, mungkin rabun. Lebih baik awak check mata awak", madam said.

Dan.. madam terus tukar tajuk pembelajaran hari tu, asalnya nak belajar kitar haid wanita terus tukar tajuk retina. Retina tu mata lah.. hehehe... Aku punya pasal lah tu.

Seminggu lepas itu, aku ajak ayah check mata aku dekat kedai cermin mata, kalau nak periksa mata free jer.. Pergi dekat kedai cermin mata, bagitahu dekat apek kat kedai tu cakap nak check mata. Then, baru aku tahu, tahap kerabunan aku rupanya dah tinggi. Dah mencapai 100 wo.. dahsyat. Apek kat kedai tu, sarankan aku buat cermin mata. Omjayyy...
Aku tidak dapat menerima kenyataan yang aku akan memakai cermin mata. Alangkah nerd nye nanti diriku. Terasa ada kecacatan pula, kecacatan mata yang perlukan bantuan. hoho..

Korang yang rabun mesti ada pengalaman yang pakai cermin mata ala-ala robot tu. Lepas itu, disuruh berjalan guna cermin mata itu. Kalau rasa tak selesa tukar kanta. Berat kot cermin mata tu, boleh patah hidung kalau pakai lama. First, aku pakai cermin mata pergi sekolah semua orang cakap macam nie..
"wah!! nerd nye nor."

kurang asam jawa punya kawan-kawan. Tapi aku beranggapan baik, biarlah orang kata aku nerd ke apa ke tapi aku tak kisah asalkan aku boleh nampak dengan jelas dunia di sekelilingku. Cewah...
Lagipun, budak nerd selalunya pandai-pandai. Rajin belajar. Jadi apa salahnya, digelar nerd. ye dak? Walaupun hakikatnya aku tak pandai dan malas orangnya.

Tahun ini dah 7 tahun aku berkaca mata. Dan dua tahun yang lalu mula berjinak dengan contact lense. Ala.. benda yang masuk dalam mata tu.. Keinginan mencuba punya pasal. Setakat ini, alhamdulillah mata ok. Dalam pemakaian lense nie, kebersihan adalah nombor satu. Kalau tangan tak bersih dalam menanganinya, jadi lah macam-macam pada mata kita. Pertama sekali jangan beli yang murah, yang jual dengan harga RM 15 dan boleh guna setahun itu. Itu memang bahaya sebab berkemungkinan lense rejected yang diaorang jual. Kalau mata rasa tak selesa, cepat-cepat jumpa doktor ye kawan-kawan mungkin mata anda tak dapat menerimanya. Jangan paksa mata anda jugak untuk menggunakannya. Sekadar nasihat.





Sekarang tahap kerabunan mata semakin meningkat. Macam mana tak meningkat, asyik menghadap laptop 24 jam. Tapi malas nak tukar cermin mata,tunggu kerja nanti lah. Mata aku nie perlukan bantuan untuk melihat, kalau takde cermin mata atau lense alamatnya monyet pun aku lihat macam orang. Naya wo jadinye.. Susah hidup sebagai rabunness person ni. Pesanan untuk kawan-kawan yang takde masalah mata tu, hargailah mata anda. Dari mata turun ke hati.. hehhe..

Sekian.

Wassalam.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...